Onze eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jessie en Elien - WaarBenJij.nu Onze eerste week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jessie en Elien - WaarBenJij.nu

Onze eerste week

Blijf op de hoogte en volg Jessie en Elien

05 Mei 2015 | Suriname, Paramaribo

We zijn weer een weekje verder en we hebben een hele hoop meegemaakt! Te beginnen met onze eerste stagedag op 27 april. Koningsdag. We waren netjes op tijd in het ziekenhuis om aan onze stage te beginnen. Toen we aankwamen in het ziekenhuis moesten we verzamelen in het theorie lokaal. Hier kwamen nog meerdere Surinaamse stagiaires die hun stage zouden beginnen. Wij waren de enige Nederlanders en dat was te merken. Alle Surinaamse stagiaires gingen in groepjes bij elkaar zitten en ons tafeltje bleef leeg. De dag begonnen we met het zingen van 3 gebedsliederen uit een liedboekje. We hebben geprobeerd de liederen mee te zingen, maar dit was nog lastiger dan gedacht. Vervolgens vertelde de hoofdbegeleidster, Zuster Margaret, een aantal dingen over de stages en bepaalde regels die hierbij hoorden. De Surinaamse stagiaires werden eerst verdeeld over de afdelingen en vervolgens konden wij niet meer bij elkaar op de afdeling, waardoor we nu allebei op verschillende afdelingen stage moeten lopen. Elien op gynaecologie/obstetrie en Jessie op Interne. Na een aantal weken gaan we wisselen van afdeling of Jessie komt bij Elien op haar afdeling erbij. Vanzelfsprekend moesten we vervolgens onze papieren doornemen om de stage een goede start te laten hebben. Alles was in orde, behalve onze MRSA test. Deze hadden we in Nederland wel laten doen voor maarliefst 75 euro, maar deze was niet goed volgens de regels van het ziekenhuis. Het is namelijk zo dat men in Nederland alleen weefsel neemt van de keel en de neus, maar in Suriname moet dit blijkbaar ook van het perineum. Dit werd ons 4 dagen voor vertrek gemaild en we hadden dus geen tijd meer om dit nog te laten testen in Nederland. Wij hoorden ook dat dit bij een andere stagiaire die al eerder hier is geweest uiteindelijk wel geaccepteerd was en hier gingen wij dus ook vanuit. Helaas was het tegendeel waar. Dit betekende dat we hier alsnog een MRSA test moesten laten afnemen voor 63 SRD (17,5 euro). Het zou een week duren voordat deze uitslag binnen zou zijn en we zouden dus vrijdag gebeld worden, werd ons verteld. Achteraf bleek dat vrijdag een nationale feestdag was, namelijk de dag van de arbeid. Op deze dag werken de mensen niet en is het lab dicht. Na een hele vrijdag wachten, was de uitslag dus nog niet binnen. Maargoed, afgelopen week hebben we dus anders moeten besteden en we hebben onze dagen besteed aan wat sightseeing in de stad. We hebben Fort Zeelandia, de moskee, de synagoge, de houten kerk en heel Paramaribo ondertussen gezien, aangezien ons richtingsgevoel af en toe de weg kwijt is… Verder zouden we eigenlijk afgelopen vrijdag naar Plantage Peperpot gaan, maar zoals we al hebben gemerkt, kunnen veel dingen hier in de soep lopen. Netjes om 9 uur waren we bij onze verzamelplaats Zus en Zo, toen we te horen kregen dat de groep om 8 uur al vertrokken was en dat dit ook altijd om 8 uur begon. Ook bleek dat wij helemaal niet ingeschreven stonden voor de tour en dit was dus een foutje van de touroperator. Dus helaas geen tour voor ons deze dag. Gelukkig hadden we nog een ander leuk vooruitzicht, namelijk een weekend naar Matapica. Een heel mooi natuurgebied waar ook een strand aan zit waar diverse zeeschildpadden ’s nachts aan land komen om hun eieren te leggen. We moesten eerst de Commewijnerivier oversteken om naar een klein Hindu dorpje te varen. Hier werden we overgedragen aan onze gids, Dinesh. Hij zou ons met een klein smal bootje met buitenboordmotor naar Matapica brengen. Maar eerst kregen we eten bij de familie van Dinesh thuis. De bami met kip smaakte erg goed! Toen begon het avontuur pas echt. Met het smalle bootje werden we door 4 verschillende stukken natuur gevaren. Vooral het mangrovebos was erg mooi en vooral erg smal. Deze boottocht was volgens ons het mooiste onderdeel van het weekend. Toen we aankwamen in Matapica op het strand, bleek er nog een aantal mensen te zijn. Het was een Nederlands gezin dat al 3 jaar in Paramaribo woont. Met hen hebben we het erg gezellig gehad en het was vooral leuk om hun verhalen over Paramaribo te horen. Ook zagen we ons hutje voor deze nacht. Hier hingen allemaal hangmatten, terwijl er op de site stond dat we in bedden konden slapen. Dit was natuurlijk ook niet erg, want zo’n hangmat ligt beter dan je zou verwachten. Na zaterdag de hele dag lekker gezwommen en gebakken te hebben, was het tijd voor het eten om vervolgens onszelf af te spoelen met een fles water in een golfplaten hokje. Een goed onderhouden douche stond op de site… Vervolgens was het tijd om het strand op te gaan en de schildpadden te zoeken. Uiteindelijk hebben we 3 Leatherback schildpadden gezien en een aantal Soepschildpadden. Dit was erg mooi en de foto’s en filmpjes zijn op Facebook te bekijken (aangezien het niet lukt om ze op deze site te zetten). Weer een ervaring rijker! ’s Nachts bleek ook nog eens dat de zee onder ons door had gespoeld, omdat het springvloed was. Het hele hutje had blijkbaar blank gestaan. Nu zitten we hier in de mediatheek van het ziekenhuis, omdat we nog steeds aan het wachten zijn op de uitslag en we niets meer aan school kunnen doen. Ondertussen zijn we al 2 keer naar het lab gelopen om te kijken of de uitslag al binnen is, maar helaas. Hopelijk kunnen we morgen beginnen met onze stage en verloopt deze verder soepeltjes.

Tot de volgende keer!

p.s. we hebben ons visum verlengd en we mogen dus blijven tot en met 22 juli!!