Onze laatste weken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jessie en Elien - WaarBenJij.nu Onze laatste weken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Jessie en Elien - WaarBenJij.nu

Onze laatste weken

Door: Elien & Jessie

Blijf op de hoogte en volg Jessie en Elien

21 Juli 2015 | Suriname, Paramaribo

Hier het laatste verslag van onze afgelopen weken hier in Suriname. Het zit er al weer bijna op, morgen vliegen we weer naar huis. Om verder te gaan waar we gebleven waren bij ons vorige verslag, beginnen we bij de afdeling Gynaecologie. De laatste 2,5 week is Jessie ook gezellig naar de Gyn gekomen, zodat we samen onze stage af konden sluiten. Binnen deze periode hebben we onze laatste opdrachten voltooid en de eindbeoordeling gehad. We hebben beide onze stage gehaald met een dikke 8! Anderhalve week voor het einde van onze stage hebben we onze vriendjes eindelijk op mogen halen van het vliegveld. Het was een erg fijn weerzien!

In de eerste week van de jongens was er woensdag 1 juli al meteen een grote nationale feestdag, namelijk Keti Koti. Oftewel de afschaffing van de slavernij en dus feest in Paramaribo! We zijn even de stad in geweest om de sfeer te proeven.

De zaterdag erna hebben we de jongens meteen meegenomen op de quad tour. Dit was een erg leuke en mooie ervaring om met een quad door de jungle te racen. Vooral de jongens en Elien hebben er erg van genoten.

8 juli was onze laatste stagedag en hierna konden we dan ook echt vakantie gaan vieren. Op onze laatste dag hebben we alle zusters en één patiënt blij gemaakt met een gebakje. Deze patiënt lag gedurende Eliens stage op de afdeling en zij zou waarschijnlijk niet lang meer leven. De zaalarts had haar gezegd dat ze alles mocht eten waar ze zin in had. Toen vertelde ze dat ze gebak erg lekker vond en laten wij nou toevallig die dag gebak bij ons hebben.. Ze zei dat ze er erg van genoten had.

De vrijdag na stage zijn we naar Brownsberg geweest en hebben we daar overnacht. De eerste dag zijn we eerst langs Bergendal geweest en hebben we daar de zip-line gedaan. Dit bleken er niet 1, maar 7 te zijn. Maar degene waar het voor deden was 32 meter hoog en ging over de Surinamerivier heen. Dit was erg leuk om te doen en een mooie ervaring. Later zijn we nog naar de stuwdam gereden waar we konden zien hoe de elektriciteit voor Paramaribo en een redelijk groot deel van het bewoonde deel van Suriname werd opgewekt. 's Middags zijn we de Brownsberg opgereden en hier hadden we een mooi uitzicht over het stuwmeer. Op de Brownsberg hebben we geslapen in een herberg, omdat er geen hangmatten waren. De volgende dag gingen we een wandeling maken naar de Leo en de Irene vallen. Dit bleek een steile en vermoeiende klim te zijn. De afkoeling van de watervallen was dus een fijne bijkomstigheid. Na deze wandeling zijn we naar Stoneiland geweest en hier hebben we een poging gedaan om piranha's te vangen. Helaas is dit niet gelukt en hebben we alleen 2 vissen gevangen, waarvan we 1 terug hebben gegooid in het meer. Eenmaal thuis waren we moe en voldaan. Gelukkig hadden we de dag erna niets gepland.

Na 1 dag vrij te zijn geweest, vertrokken we maandag naar de Voltzberg. Dit was een 4-daagse trip, waarvan 2 dagen reizen. Het was 5 á 6 uur met de bus over een hele hobbelige bauxietweg en vervolgens nog 3 uur met een houten boot naar de plek van bestemming: Fungu eiland. Hier aangekomen was het al donker en moesten we onze hangmatten nog ophangen. De volgende dag begonnen om 9 uur aan de 3 uur durende wandeling naar de voet van de Voltzberg midden door de jungle. Bij de voet aangekomen, begonnen we met een steile klim naar de top. Op de top aangekomen, hadden we een heel mooi uitzicht over het oerwoud. We konden zelfs het gebergte dat de grens met Brazilië aangaf zien. Hier hebben we even uitgerust, voordat we zouden gaan afdalen. We hebben de afdaling overleeft! Hierna kon de 3 uur durende wandeling terug naar de waterval aan het eind van de route beginnen. We hebben hier even gezwommen en toen het hard begon te regenen, gingen we terug naar het kamp. De derde dag gingen we een redelijk korte wandeling maken naar de Raleighvallen. Onderweg kregen we veel uitleg over alle kruiden en medicinale bomen en planten. De bomen en planten hebben allemaal mooie en makkelijke namen, zoals de IJzersterkboom, de Wacht een beetje plant, de Telefoonboom en de Jodiumboom. De Raleighvallen zelf vielen een beetje tegen. Het was eigenlijk alleen een grote stroomversnelling. De terugweg was 2 keer zo kort dan de heenweg, dus we waren snel weer op het kamp. Toen we hier terug waren, zagen we een heleboel doodskopaapjes in de boom naast onze slaapplek. De gids had van tevoren al bananen gekocht in Paramaribo en hier was er gelukkig nog 1 van over. Deze hebben we verdeeld onder ons 4en en hiermee konden we de aapjes voeren. Dit was erg leuk en schattig. De dag erna hadden we weer een lange terugreis voor de boeg.

We hebben in onze laatste weken nog een paar keer afkoeling gezocht bij het zwembad van het Krasnapolsky hotel, omdat de laatste weken het regenseizoen bijna ten einde loopt.

Gisteren hebben we onze laatste tour gedaan, namelijk de Dolfijnen & Kaaimannen tour. Helaas wilden de dolfijnen niets van zich laten zien. De kaaimannen daarentegen waren volop aanwezig. De gids heeft er 2 gevangen, waarvan 1 grote en 1 kleine. Deze mochten we allemaal even vasthouden en we mochten ermee op de foto (zie fb). Helaas zijn een aantal van ons wel lek geprikt door de muggen, want het stikte ervan in het moeras.

Vandaag is het alweer de laatste hele dag in Paramaribo. De koffers zijn al ingepakt en morgen worden we om 12 uur lokale tijd opgehaald en vliegen we 's avonds weer naar huis. We hebben hier een erg leuke en leerzame tijd gehad, maar we zijn toch wel weer blij om naar huis te gaan.

Tot snel weer in Nederland!

Groetjes Elien & Jessie